Thursday, November 4, 2010

Albany Trip day 3

Hari ketiga (27 Oct 2010)
Pagi kami di Margaret River dikejutkan dengan kicauan burung. Memang menarik. Sebekas makanan burung disediakan di dlm chalet utk ditaburkan diperkarangan chalet dan diletak di dalam bekas makanan burung yg digantung di depan chalet. Tak perlu tunggu lama selepas meletakkan makanan burung di situ utk melihat burung dtg.


Selepas bersarapan, tempat pertama yg kami lawati di Margaret River adalah "The Cape Leeuwin Lighthouse" yang terletak di Agusta.


 Cape Leeuwin lighthouse ni merupakan tempat paling bawah@selatan Western Australia.


Ia dibina pada thn 1895 melalui tender terbuka. Emmm...dulu2 pun mat saleh ni dah gunakan tender terbuka...kos dibina pada zaman tu, $7000++(pound sterling)...



Di sini juga merupakan tempat pertemuan dua laut iaitu laut India (Indian Ocean) dan laut Selatan (Southern Ocean).

Pertemuan dua laut

Sudut pandangan lain


Selepas puas bergambar di Cape Leeuwin Lighthouse, kami melawat destinasi seterusnya, gua. Rancangan asal nak melawat Lake cave. Kami sampai hampir pukul 12.00tgh. Ketika sampai, kami isi perut dulu dgn makanan ringan (keropok lekor). Dlm 12.40, apabila kami pergi ke kaunter, dimaklumkan "cave guide" baru je berlepas. Baru la kami tahu yg nak masuk gua tu kena guna tourist guide sbb gua tu kecik dan "fragile". Next guide yg akan berlepas pukul 1.30tgh. Lepas tanya pegawai kaunter tu cadangan gua yg perlu kami lawati, maka dicadangakan kami melawat mammoth cave, yg berdekatan dgn lake cave. Lagi pun menurut pegawai kaunter tu, Mammoth cave lg besar dan sesuai utk rombongan yg ramai mcm kami dan tak perlukan cave guide. Malas nak tunggu next cave guide, kami pergi ke Mammoth cave.

Baby mcm paham je dgr penerangan menerusi earphone
Di Mammoth cave tiada cave guide, tapi kami diberikan sorang satu earphone dan alat mcm mp3 tapi kena guna frequencies radio. Penerangan dan sejarah gua diberikan melalui alat tsbt. Kena tukar beberapa kali frequenciesnya mengikut arahan yg diberikan semasa menjelajah gua. Tapi saya pakai sekejap je sbb tak boleh nak fokus menghayati gua.



Nampak bayang hitam belah kanan tu, bukan hantu tapi lupa nak buka hood camera
 
Nasib baik jelas, orang dan gua...

Dekat dgn kepala
Gua ni agak gelap. Masa mula2 masuk tu, gambar yg diambil, samaada orang je jelas, latarbelakang gua gelap, atau gua jelas, orang gelap..Selepas cuba beberapa kali, baru la berjaya dapatkan teknik untuk dua2, orang dan latarbelakang jelas. Kalau tak, confirm menyesal.

Platform pejalan kaki disediakan



Masalah yg saya hadapi dlm gua ni, flash kamera saya tak membantu sangat. Respon built-in flash kamera agak lambat. Kekadang 7-8 saat kena tunggu sebelum boleh guna kamera. Memang tension.

Anak sungai mengalir dlm gua
Akhirnya, setelah lebih sejam menjelajah gua, sampai juga ke pintu keluar. Berbaloi juga ler walaupun kena bayar AUD50 utk satu family.

Akhirnya, sampai di pintu keluar
Pintu keluar gua
Selepas melawat gua, kami pergi pula ke The Margaret River Chocolate Factory. Sebelum tu, kami singgah dulu di supermarket untuk beli barang-barang BBQ malam ini.


Kami melawat sekejap sahaja chocolate factory ni sbb bukan blh rasa pun. Ketika org lain sibuk merasa coklat free, saya pergi ke kaunter dah tanya emulsifier yg digunakan. Dimaklumkan, kebanyakkannya menggunakan "animal based". Jadi saya ajak wife cepat2 keluar sbb kesiankan anak2 yg mcm dah tak blh tahan tgk cokelat. On the way balik ke chalet, niat asal nak singgah sekejap di taman permainan yg ada bunga yg cantik, tapi memandangkan hari nak hujan, maka saya dan beberapa rakan terus balik ke chalet. Petangnya, saya membawa abang long dan Baby berjalan-jalan sekitar chalet ni.

Teropong apa tu?

Teropong kanggaroo rupanya
Best chalet ni sbb ada kanggaroo disekitarnya. Malamnya kami berBBQ udang, sotong, sosej dan jagung. Sorry tiada gambar masa berBBQ sbb dah letih sangat.

No comments: