Saturday, September 3, 2011

Raya di Perantauan: Hari ke empat

Hari ni saya beraya sakan....

Pagi-pagi saya sekeluarga membawa rakan-rakan yang baru sampai (3 keluarga) beraya di rumah orang-orang melayu yang lama menetap di Perth...

Rumah pertama adalah keluarga yang berasal daripada Singapura (asal keturunan daripada Batu Pahat sebenarnya), abang Jumani dan Kak Siti yang dah 30 tahun rasanya menetap di Perth...

Bergambar bersama keluarga Abg Jumani (pakai topi biru) dan Kak Siti (berbaju dan bertudung merah)...
Kami dihidangkan dengan ketupat, rendang dan lontong....Lama juga beraya di rumah mereka....tengahari dalam pukul 12++ baru bertolak ke rumah kedua...

Rumah kedua adalah rumah Kak Rozie, orang Melaka yang asalnya menetap di Pulau Christmas sebelum berpindah ke Perth...Suami Kak Rozie masih lagi berkerja di Pulau Christmas dan sekali-sekala balik ke Perth...Di rumah kak Rozie, kami dihidangkan dengan soto...

Bersama keluarga Kak Rozie (berdiri dua dari kiri)...
Rumah terakhir adalah rumah Kak Ani dan Abang Bashir (mat salleh oz) yang terletak dalam 50 meter daripada rumah saya...Kami pergi ke rumah mereka dalam pukul 3.00...Di sini, kami dihidangkan dengan mee rebus johor...memang best...mengingatkan saya ketika mula-mula bekerja di Johor dulu...itu la makanan tengahari saya selama sebulan sebelum dapat gaji pertama sebab murah (RM2 semangkuk di Plaza Kotaraya). Istimewanya Abang Bashir ni, dia fasih berbahasa melayu...tak ada sepatah pun dia bercakap omputih...Kat rumah Abamg Bashir pun lama kami beraya....pukul 5++ baru bertolak balik...

Di rumah Kak Ani (berbaju kuning) dan Abang Bashir (baju belang)
Sudah menjadi tradisi saya dan rakan-rakan sebelum ini yang akan melawat mereka setiap kali raya...Jadi bila orang baru datang, tugas saya la pula membawa mereka berkenal-kenalan dengan orang-orang melayu Perth...

Hari ni memang letih tapi best....esok ada lagi jemputan daripada rakan yang buat "open house"...

No comments: