Monday, June 18, 2012

First time konvoi di Malaysia...

Isnin lepas, pertama kali saya berkonvoi menggunakan superbike dengan bikers Malaysia...masa balik daripada berkursus di Grand Continental, KT, ketika betul-betul atas jambatan Sultan Mahmud, rakan biker call ajak ride...

Destinasi dia, Jabi, makan sate, sate paling famous di Terengganu, setaraf atau lebih sedap dari sate kajang..


Saya jumpa mereka di Shell Padang Nenas...ada dalam 3 buah bikes sedang menunggu...Catatan ni bukan nak cerita pasal sate Jabi, tapi gaya bikers di Malaysia...

Saya perhatikan, hanya saya yang memakai riding jaket dan knee protection, yang lain hanya memakai t-shirt...helloo..kita bukan bawa basikal, tapi motosikal yang berkuasa 1000cc....dan berat hampir 200kg...even, kalau jatuh statik pun boleh terkoyak kulit....apatah lagi time merempit 150-170km/jam...

Kedua, jalan ke Jabi memang saya familiar betul, maklum la, sebelum ke Oz, saya duduk di Saujana selama 6 tahun, yang terletak hampir 20km dr Jabi...so, memang saya tahu sangat kondisi jalan dan environment dia...banyak lembu, kambing dan lembu kaki pendek...tapi semasa melalui satu jalan lurus, saya jeling meter, mak oii....170km/jam...itu meter saya yang riding paling last...yang kat depan tu, tak tahu la berapa laju diorang pecut...

Ketiga, saya perasan, kawan-kawan saya ini memotong tak kira masa dan tempat...maksudnya, walau ada kereta datang dari depan dan jarak pun sudah dekat, mereka akan tetap memotong...saya pula, hanya akan memotong sekiranya selamat dan memang masih lagi membawa gaya Oz.....

Kesimpulannya...bikers Malaysia memang berani....tapi tak bertempat....saya berharap sangat, agar saya tak terikut-ikut dengan gaya mereka, dan masih lagi membawa gaya tunggangan Oz yang begitu berhemah, walaupun laju....

SAFETY FIRST....

Kenangan masa ride ke Dwellingup, Perth...

No comments: