Tuesday, May 17, 2011

Bentuk dia macam tongkat, tapi ada palang

Kadang-kadang bila ambil Long dan Ngah dari sekolah, teringat kisah-kisah zaman sekolah rendah dan tadika dulu...

Tengah bosan tunggu Long keluar kelas
Tak banyak yang saya ingat masa tadika dulu...hanya ada satu kisah sahaja yang melekat di kepala sampai sekarang...

Saya dulu bertadika di Kem Gerakkhas, Sg. Udang, kem komando...cikgu dia garang-garang...mungkin pengaruh "komando" kot...

Setiap hari, sebelum boleh balik, cikgu akan tanya pasal "huruf"...siapa dapat jawab, dia boleh balik awal...

Saya memang tak kenal huruf waktu tu, jadi memang menjadi masalah nak balik awal...Cuma, ada satu huruf yang saya dok hafal, bukan sebab kenal huruf tapi sebab fizikal huruf tu...

Biasanya, cikgu akan bagi klue macam ni:

"Bentuk dia macam tongkat, tapi ada palang"

Bila cikgu sebut je pembayang tu, saya akan cepat-cepat angkat tangan, kalau lambat, melepas la, sebab tu sahaja huruf yang saya tahu...

Bila cikgu suruh jawab, dengan yakin dan bangganya saya jawab huruf...

" f "....

Dan, setiap hari, itu lah huruf yang saya jawab. Saya akan pastikan tiada orang angkat tangan lebih awal...ha..ha..ha...

No comments: