Friday, February 11, 2011

Daily book

Abang Long baru di tahun 2, tapi diarah baca buku tahun 3...

Kisahnya macam ni...di sini, setiap hari pelajar perlu membawa balik buku cerita utk dibaca dan direkod oleh ibubapa. Buku2 cerita ini diasingkan mengikut kelas. Minggu lepas, ketika saya menunggu Abang Long memilih buku utk dibawa balik, guru kelasnya Mrs Muggs mendekati saya dan suruh saya bagi tau abang long utk pilih buku yg sukar. Belum sempat saya bg tau abang long, Mrs Muggs dah bagi tau dulu. Abang Long pun cari la buku yg agak sukar sikit dlm bakul yg dikhususkan utk pelajar thn 2. Masalahnya, tiada buku2 cerita yg sukar dibaca...semuanya sekadar ada beberapa baris ayat dlm satu muka surat.

Hari ni, spt rutin sblm2nya, saya menunggu abang long meletakkan botol air dlm kelas sblm dia keluar semula utk memilih buku. Sebelum abang long keluar, tiba-tiba Mrs Muggs jumpa saya dan bagi tau saya suruh abang Long bawa balik buku tahun 3 sbb buku thn 2 agak mudah bagi abang long. Mrs Muggs siap bawa saya ke tempat yg menempatkan buku cerita thn 3 dan siap menukar borang rekod buku drp thn 2 ke thn 3. Saya lihat buku2 thn 3 agak tebal dan boleh tahan panjang juga utk dibaca.

Abang Long tak kisah sebenarnya baca buku thn 3 sbb di rumah, dia baca buku lagi tebal dan panjang...mungkin sama level dengan thn 6 dan 7 kot kat sini. Satu lagi yg saya perasan, hanya abang Long seorg dlm kelasnya yg pinjam buku thn 3.

Rasanya ini pun ada kaitan dengan laporan kemajuan tahun lepas. Di sini tiada peperiksaan, pencapaian pelajar dibuat oleh guru kelas. Tiada markah A, B atau C yg diberikan sebaliknya diberikan Excellent, good dsb. Perkara yg dinilai juga agak simple spt membaca, mengira, lisan dll. Thn lepas abang Long dpt Excellent utk membaca. Jadi mungkin itu salah satu sbb kot dia kena pinjam buku thn 3.

No comments: